מרצות ומרצים יקרות ויקרים,
השבוע הראשון של הוראה מקוונת כבר מאחורינו, וזוהי עת לעצור רגע ולהקדיש מחשבה לתהליך שאנו עוברים כיחידים וכקבוצה.
משבר הקורונה מזמן לנו אתגרים כבדי משקל. איננו מבקשים לעצור את הקדמה או להתכחש לשינויים הצפויים בהוראה האקדמית במאה העשרים ואחת. אולם אווירת החירום שבה פעלנו עשויה לקבע נהלי עבודה שאינם תמיד עולים בקנה אחד עם מחויבותנו לשמירה ולהגנה על זכויות העובדים/ות.
נעתרנו באופן מיידי לקריאת המכללה לעבור להוראה מרחוק כדי לשמור על רציפות הסמסטר. בעוד מאמצינו מושקעים כרגע בהוראה מיטבית של חומר הלימוד, בהפנמת האפשרויות הטכנולוגיות החדשות, במיצוין במהלך השיעורים ובמתן עזרה הדדית באופן שמעורר הערכה והתרגשות רבה, יש לזכור כי המהירות שבה נדרשנו להתאמות האקדמיות טומנת בחובה גם השלכות רבות משקל על עתיד ההשכלה הגבוהה. אין להקל ראש בכך. המציאות שתיווצר בחלוף המשבר מחייבת בחינה מעמיקה של נושא ההוראה המקוונת והסדרתו בתיאום עם ארגון הסגל, תוך שמירה על הערכים החשובים לנו.
אנו מעריכים את מחויבותה של הנהלת המכללה לכבד את זכויות הקניין הרוחני של המרצים/ות ולהימנע משימוש עתידי בהקלטות מזמן הקורונה, וכן מדרישה מחייבת להקליט את השיעורים, אם המרצה אינו/ה מעוניינ/ת בכך. עניין זה הובהר במייל שנשלח ע"י המשנה לנשיא ביום ששי 27/3.
להקלטת שיעורים קיימים יתרונות ברורים, כגון בעבור סטודנטים שהם הורים לילדים בגיל הרך כאשר מסגרות החינוך סגורות, או סטודנטים עם קשיים בגישה לאינטרנט בזמן השיעור, כמו גם לעתים עבור חלק מן המרצים/ות.
לצד אלו, הקלטת השיעורים חושפת אותנו לפגיעה אפשרית: גורמים מחוץ למכללה עלולים להשתמש בהרצאות באופן פיראטי; שימוש עתידי בשיעור שכבר יהיה לא מעודכן ותקף, בין מצד המכללה ובין מצד סטודנטים ו/או גורמים חיצוניים, עלול גם לפגוע בערכו הפדגוגי ובתוך כך לפגוע בשם ובמוניטין של המרצה. מעבר לכך, ובהקשר מעט אחר, מרצים מסוימים מדווחים גם על חשש מאפקטיביות בעת השיעור שלהם, כאשר ידוע לסטודנטים מראש שהוא מוקלט וניתן יהיה לשוב ולצפות בו בעת הצורך או לפני בחינה וכיוצ"ב.
נפרט כאן דוגמאות לאמצעים העומדים לרשות כל מרצה לצמצם ככל שניתן את הפגיעה הפוטנציאלית מאפשרות ההקלטה של שיעורים מקוונים:
אמצעים שניתן לנקוט בהם:
- להצהיר בתחילת כל שיעור ובסופו שמדובר בשיעור המתקיים בעת משבר הקורונה, תוך התאמה מאולצת להוראה מקוונת, ולציין אם המרצה מקליט/ה או לא (אם לא – ע"פ שיקול דעתכם – ניתן לפרט בקצרה מדוע לא, ולהבהיר שחל איסור על הסטודנטים להקליט בעצמם). אם בחרתם להקליט, יש להבהיר שאין לעשות שימוש בהקלטת השיעור אלא לצורך למידה של הסטודנטים הרשומים לשיעור ובזמן הסמסטר הנוכחי בלבד.
ניתן גם להוסיף שכל שימוש אחר בהקלטה יגרור הגשת תלונה לוועדת משמעת ואף הליכים משפטיים.
יצוין כי לפי מדיניות הפרטיות של זום (https://zoom.us/privacy) אין לפרסם הקלטה ללא קבלת הסכמה מכל המצולמים (כולל סטודנטים/ות) והאחריות לכך היא על המקליט/ה (כלומר, על המרצה).
- לשלב ככל הניתן הפוגות לדיון עם הסטודנטים – כדי להעלות את הערך של נוכחות בזמן השיעור, ובד בבד לצמצם את הערך של שימוש חוזר בהקלטה.
- לקצר את ההרצאה הכללית ולשלב הנחיה אישית או בקבוצות קטנות.
- לשלב בתוך המצגות הצהרה בדבר זכויות יוצרים ששייכות למרצה.
- לשתף את הקלטת השיעור באתר בשליטת המרצה ולהסיר את ההקלטה לאחר פרק זמן מוגדר מראש.
בקרוב נוציא הנחיות נוספות בנוגע למעבר להוראה מקוונת.
בברכה,
ארגון הסגל האקדמי במכללת ספיר
הנהגת איגוד הסגל האקדמי במכללות הציבוריות